Najjeftinija je vožnja na metan

P. ŽIVKOVIĆ

12. 04. 2016. u 21:30

Zbog visokih cena benzina, nafte i TNG, vozači se okreću alternativnim vrstama goriva. Za iste pare duplo više se vozi na CNG nego na dizel

Најјефтинија је вожња на метан

SRPSKI vozači u rezervoare svojih vozila toče, bez obzira da li se radi o dizelu, benzinu ili tečnom naftnom gasu (TNG) gorivo koje je među najskupljim u regionu.

Zato čudi da se vrlo mali broj naših sugrađana odlučuje da "pređe" na korišćenje najjeftinijeg goriva "komprimovanog prirodnog gasa" (CNG) ili metana, kakav je odomaćeni naziv za ovaj zemni gas. Jer, pokazuju istraživanja koja su obavili pojedini naši uvoznici i dileri novih automobila, cena pređenog kilometra sa metanom je dosta niža od vožnje na dizel ili TNG, o benzinu da i ne govorimo.

- Pored toga što je vožnja na CNG neuporedivo čistija i što čuva životnu sredinu, jer emisije štetnih gasova skoro da i nema - kaže komercijalni direktor "Fijat-Krajsler automobila Srbija" Umberto Janučeli - ona je i neuporedivo jeftinija.

Janučeli objašnjava da vam je iznos novca sa kojim na metan pređete 100 kilometara dovoljan za prelaženje samo 42 kilometra sa benzinskim motorom!

Sa dizel gorivom domet je 64 a sa auto-plinom 56 kilometara - za isti iznos novca.

- Podaci pokazuju da je, na primer za 100 kilometara vožnje sa "fijat pandom" sa CNG pogonom potrebno oko tri evra - tvrdi Janučeli.

Ipak, bez obzira na nisku cenu CNG (kilogram je sada oko 100 dinara) naši vozači se veoma teško odlučuju za kupovinu novog vozila sa ugrađenim CNG sistemom ili ugradnju uređaja u svoje automobile.

- Tako je bilo i pre pet-šest godina sa ugradnjom TNG uređaja. Plin je tada bio jeftin, a sada je država akcizama i porezima dovela do toga da ljudi masovno ugrađuju uređaje za TNG - kaže Dragan Vasić, mehaničar iz jednog beogradskog auto-servisa koji ugrađuje i TNG I CNG uređaje - Ljudi se jednostavno plaše da im se investicija neće isplatiti.

Ugradnja CNG uređaja košta od 750 do 1.500 evra u zavisnosti od vozila. Uređaj za korišćenje metana je dosta sličan onom za TNG. Motor se startuje na benzin a onda automatski "prebacuje" na metan. Razlika je najveća u rezervoarima jer su znatno skuplji i teži od onih za TNG.Upravo i veliku težinu (i do 100 kg je boca) mnogi vozači navode kao razlog što "izbegavaju" ugradnju CNG.

Atest uređaja se vrši na svake četiri godine i košta, sa svim dažbinama oko 16.000 dinara (plus odobrenje proizvođača za vršenje prepravki).

Vozače od namere da ugrade CNG uređaje odbija i činjenica da je mreža punionica u Srbiji i dalje slabo razvijena. Naftna industrija Srbije je nedavno najavila da će znatno povećati i broj punionica, pa bi tako i ovaj problem uskoro mogao da bude rešen. Najavljuju se i "pokretne punionice". Radi se o specijalnim rezervoarima koji bi se dostavljali svakoj pumpi koja to želi i koji bi jednostavno bili zamenjeni kada se isprazne.

Ipak, čini se da je i u ovom slučaju presudna uloga države koja, ako hoće da što pre na svojim drumovima ima ekološka vozila, mora i da odgovarajućom poreskom politikom i subvencijama podstakne vozače da biraju alternativna goriva.

SVE VIŠE PUNIONICA

ZASAD se metan može kupiti na punionicama u Beogradu (tri stanice), Pančevu (dve stanice), Čačku, Kragujevcu, Zrenjaninu, Kruševcu i Novom Sadu. "Novi Sad 10" je prva maloprodajna jedinica ovog energenta Naftne industrije Srbije. NIS namerava da širi ovu delatnost, pa je u planu da do 2020. godine ima maloprodaju CNG na 20 benzinskih stanica širom Srbije.


PROFESIONALCI

NAJVEĆE interesovanje za korišćenje CNG uređaja vlada trenutno kod vlasnika kamiona i autobusa. U ova vozila mogu da se ugrade znatno veći rezevoari, težina nije veliki problem, a uštede su, s obzirom na pređenu kilometražu, znatne.

I veliki broj taksista se odlučuje za korišćenje metana, ali oni ističu da je slabo razvijena mreža punionica, a duže vreme koje je potrebno da se napuni rezervoar je otežavajuća okolnost koja presudno utiče na to da ostanu "verni" dizelu i TNG gorivu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Скерлић

13.04.2016. 08:14

Можда се сад и исплати али чим се то омасови као што се догодило са ТНГ одмах ће држава да смишља начине да узме паре! Испао сам будала што сам пријавио ТНГ уређај у колима и наплаћао се свега и свачега кад сам коначно ставио на папир видео сам колико се то више не исплати јер држава дере! Уместо да се подстиче развој еколошког горива ради се обнута ствар.

SMOKI

13.04.2016. 08:34

Zasto niko ne pominje voznju na H2O. Proces nije skup a najmanji je zagadjivac.Ustede su najvece i najjednostavnije.Do duse nije u ovoj drzavi pametno ista omasoviti jer se odmah nakace lopovcine da bi sebi uzele korist. Razne gluposti oko atestiranja i zamajavanja gradjana. Vece znanje je uraditi recimo generaku na motoru nego ugraditi TNG ili bilo koji drugi sistem.Ne vidim sta tu traze skupi inzenjeri i sta je to toliko strucno.

Prevareni vozac

13.04.2016. 09:36

Misliti li da nas parazitski drzavni aparat mari za manje zagadjene sredine?! Svi znamo kakva je prica bila sa TNG. Umesto da se I dalje stimulise izmislili su razne reateste I do neisplativosti podigli cene. Sada se masovno vade TNG uredjaji,svi prelaze Na dizele I kupuju svercovano gorivo.Na gubitku je drzava I mi vozaci. O zagadjenju da I NE pricamo. Ali avaj,ko jos o tome brine u drzavni koja je LIDER u regionu!

Sasa

13.04.2016. 11:30

Imam stariji auto na metan i noviji na gas. U noviji nisam hteo da stavljam metan jer mi je racunica glasila da ce se isplatiti tek posle 12 godina. U tekstu se nigde ne pominje da na fabrickim CNG sistemima atest traje max 10 god. Posle moraju boce da se vade i stavljaju nove (kosta skuplje od samog auta). Kod ostalih naknadno ugradjenih na svakih 4 godine boce moraju da se vade i radi reatest (nije mala investicija). Na auto odlazi trap, amortizeri i gume mnogo brze.

Dusan

13.04.2016. 19:58

зато што уградња кошта 700€ минимално, метан је из гасовода, непречишћен и лош по мотор.

Sale

14.04.2016. 18:48

Navlacite jadan narod na jeftinocu kao i s tng om i kada gomila njih plati i predje na metan onda nastupaju ovi vasi lezilebovici i pametnjakovici iz agencija za saobracaj i pocinju da izmisljaju sve i svasta ne bi li sto vise ogulili narod a uz to ocekujem da cenu metana tada povecate na maksimum pa da narod pocne da skida uredjaje sa kola jer ne moze da placa vasa izivljavanja, sve isto kao i sa plinom koji je sada najskuplji u Srbiji u citavom regionu a o atestima da i ne pricam .